2011-12-24 11:34:36
Filed Under: Novell

Julnovell

Julen var speciell för mig… mammas goda julmat, alla julklapparna och sist men inte minst att få vara med nära och kära. Och att i år få fira med Jennette och Nathan var verkligen pricken över i:et.

-         Miranda! Ropade mamma inifrån köket. ”kom och hjälp mig med skinkan, dom kommer ju snart”

Jag störtade in i köket och började plocka med allt möjligt. Jo, det var sant. Dom kommer snart. Jag tittade på klockan i köket, bara en halvtimme kvar.

Jag fipplade upp min iPhone ur fickan och slängde iväg ett snabbt sms till Jennette

”Ses snart, God Jul”

Sedan stressade jag in på mitt rum och bytte om till en svart kjol och röd topp. Jag lockade mitt bruna hår och sminkade mig i julens färger.

När jag kom ut i köket igen luktade det godare än någonsin.

-         En minut! Hojtade mamma.

-         Jag är klar! svarade jag och satte mig i fåtöljen bredvid mamma.

Paketen låg under den ännu oklädda granen, i kaminen brann en brasa och på bordet stod det julmat för fyra personer. Ur högtalarna strömmade det julmusik, just nu Mariah Carey´s ”All I Want For Christmas is you”

Jag sjöng med och mamma log:

-         Du är så duktig Miranda, glöm aldrig det!

-         Tack mamma! Sa jag och kramade om henne.

Plötsligt ringde det på dörren. Jag öppnade med ett leende och möttes av Jennette och Nathan i dörröppningen

-         God Jul! Tjöt dom.

-         God Jul! Sa jag och kramade om dom.

Jennette hade en röd klänning med strasstenar på och Nathan hade en julröd skjorta.

-         Välkomna! Sa mamma med ett leende ”vad fina ni är”

-         Tack, tack! Sa Jennette och gav mamma en kram.

Nathan charmade mamma med en flaska glögg och en puss på handen.

Mamma log tacksamt och skrattade.

Vi slog oss ner i soffan och började glufsa i oss julmat.

Jennette och Nathan öste beröm över mamma för all god mat, och visst höll jag med. Hon var verkligen bäst på att göra julmat, min mamma.

-         God Jul då! Skrockade Nathan och höjde sitt glas med julmust.

-         God Jul! Svarade vi och klirrade glasen mot varandras.

När de sista skapats av från faten satte mamma igång med disken medan jag, Jennette och Nathan började pynta granen.

Vi hängde upp kulor, smällkarameller, tomtar, glitter, girlanger, ja det mesta fanns i vår gran faktiskt.

Tillslut avslutade Nathan med en tindrande, guldfärgad stjärna i toppen.

-         Vad fin den vart! Sa Jennette glatt.

-         Ja, låt oss ta en bild framför den till twitter! Skrattade jag.

Jag gav min iPhone till mamma som sköt av en bild på mig i Nathans knä framför granen och Jennette nedanför.

-         Så, vem kysser vem under misteln? Sa mamma förtjust och vi började skratta.

Vi julpussade varandra allihopa under misteln. Men när Jennette och mamma var upptagna med att diskutera hur fint det skulle bli med guldigt glitter i en gran, smög jag och Nathan bort och ställde oss under misteln.

-         Blunda! Sa jag sött och Nathan slöt ögonen och plutade med läpparna.

Jag pressade mina mot hans och när vi gick tillbaka till vardagsrummet var vi alldeles bubbliga av julkärlek och fnitter.

”Jingle Bell Rock” började spelas och Nathan drog drastiskt upp min mamma på dansgolvet. Dom svassade omkring ett bra tag innan mamma utmattat sjönk ner i fårskinnsfåtöljen.

Nathan skrattade och började valsa omkring med Jennette ett tag, som ett tack för dansen kysste han henne på kinden, hon fnittrade förtjust men daskade sedan till honom.

-         Fy! Skrattade hon. ”nej jag skojar… kom hit” sa hon sedan och pussade honom på munnen. ”men kom ihåg, det var en kompispuss!” sa hon efter ett tag och höll upp ett varnande finger.

Konstigt nog vart jag inte ett dug svartsjuk, för det var inte på allvar. Och julen handlar trots allt om att ha det mysigt och njuta av kärleken.

Jag satte mig i mammas knä.

-         Du, är inte du lite för stor för det här? Skrattade hon.

-         Nej, det blir man aldrig! Sa jag och kramade henne hårt.

-         Julklapps utdelning! Skrek Nathan över förtjust.

Vi började plocka och rota bland de fint inslagna paketen och delade ut dom till höger och vänster.

Plötsligt försvann Nathan och kom tillbaka i en stor tomedräkt.

-         Ho, ho, ho! Skrockade han och välte ut en säck med klappar som han hade över axeln, på golvet.

-         Mer!? Frågade Jennette chockat.

-         Haha, tydligen! Sa jag och kramade om henne och vi började sjunga på ”Shake Up Christmas” tillsammans.

Den kvällen när jag skulle sova låg Nathan och Jennette på varsin extrasäng bredvid mig.

När Jennette somnat kröp Nathan ner under mitt täcke.

-         God Jul! Viskade han

-         God Jul! Svarade jag och pussade honom.


Varsågoda, min julklapp till er! Hoppas ni gillar den! ♥ God Jul! ♥

vore förresten kul att höra er åsikt, tycks? :-)

Postat av: Amanda.

Aww, gulligt. :)

2011-12-24 @ 13:06:47
Postat av: Ellen

Hej, din blogg är nominerad till bästa övriga blogg på "Blog Awards 2011" på min blogg. För att få så mycket röster som möjligt så kan du ju skriva ett inlägg på din blogg om att du är med.

Här är länk till tävlingen:

http://selenagoomezz.blogg.se/2011/december/blog-awards-2011-1.html#comment



Kram / Ellen :)

2011-12-25 @ 16:01:35
URL: http://selenagoomezz.blogg.se/

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: